Mantapkan niat dan wujudkan tekad di tahun yang baru


By Dana Anwari. Selamat Tahun Baru. Semoga di tahun baru kita sungguh-sungguh hijrah dan berubah untuk menjadi lebih baik dari tahun lalu. Semoga kita menjadi lebih berpegang kepada petunjuk Allah sehingga hidup kita menjadi lebih baik.

Selamat Tahun Baru 1430 Hijriyah. Selamat Tahun Baru 2009. Mantapkanlah semua niat baik di dalam jiwa. Aktivitas hidup kita tergantung dari niat yang kita rencanakan kala menyongsong fajar baru setiap kali terbit matahari.
Bila kita ingin bertambah imannya, insya Allah iman kita akan dikuatkan-Nya.
Bila kita ingin bertambah rezekinya, insya Allah rezeki kita ditambahi-Nya bila kita tiada lupa bersyukur kepada-Nya.
Bila kita ingin mendapat jodoh, insya Allah kita akan dipertemukan dengan jodoh kita bila kita patuh mengikuti petunjuk-Nya.
Bila kita ingin bertambah ilmunya, insya Allah kita akan bertambah pandai bila kita mengamalkan ilmu uang sudah kita kuasai sebagaimana dimaui Allah.
Bila kita ingin bahagia, insya Allah kita akan dibahagiakan-Nya bila kita semakin tunduk pasrah kepada "tiada Tuhan selain Allah".
Bila kita ingin sukses, insya Allah kita akan dijadikan-Nya sukses dengan limpahan keberuntungan yang bersumber dari Allah. Tentunya bila kita patuhi perintah-Nya dan kita jauhi larangan-Nya. Amin.

Simaklah sabda Rasulullah yang diriwayatkan Saidina Umar bin al-Khattab r.a dalam Kitab Hadis Imam Bukhari dan Muslim: Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat. Sesungguhnya setiap orang itu akan mendapat sesuatu mengikut niatnya. Sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan RasulNya, maka Hijrahnya itu kerana Allah dan RasulNya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia dia akan mendapatkannya atau kerana seorang perempuan yang ingin dikahwininya maka Hijrahnya itu mengikut apa yang diniatkannya.
http://suksesberubah.blogspot.com
*

No comments: